Importanta Designului de produs si ambalaj

Studiile au aratat in repetate randuri (1983, Solomon; 1992, Bitner; 1995, Bloch) ca aspectul ambalajului afecteaza perceptia asupra produsului. Factori precum: cat de dispusi suntem sa cumparam, cat de mult vrem sa platim pentru respectivul produs, cat de bun credem ca este, pentru cine credem ca este sunt doar unii dintre cei influentati de ambalaj. De aceea un design de produs reusit va face diferenta atat pentru producator, cat si pentru consumator.

design de produs si ambalaj
De exemplu: pe care dintre aceste doua produse ati fi dispus sa platiti mai mult? Sau daca ar avea acelasi pret – pe care l-ati alege?

In exemplul de mai devreme cele doua ambalaje contin exact aceleasi caracteristici ale produsului, doar listate diferit. Ambele produse au aceleasi target: sunt adresate barbatilor intre 18-40 de ani.

Din fericire, majoritatea industriilor au standarde care au fost adoptate cu strictete de producatori, fiind dovedite a fi fost eficiente la momentul initial al exploatarii. Noi va invitam ca acolo unde se poate, sa iesiti din tipare pentru a vedea ce se intampla. Vezi studiu de caz.

In momentul in care suntem intr-un hypermarket si dorim sa cumparam un produs, ne gasim in fata unui raft in care multiple variante a ceea ce avem nevoie sunt disponibile. Presupunand ca nu am mai cumparat niciodata acel produs si ca avem la dispozitie 5 producatori cu diferente de pret neglijabile, pe ce ne vom baza alegerea?

Un bun design de produs finit are urmatoarele caracteristici:
1. Este adaptat produsului – descrie produsul listandu-i toate caracteristicile sau pe cele mai importante
2. Este adaptat pietei – nu contine elemente ce pot fi considerate ofensatoare in cultura data
3. Este adaptat industriei – putem identifica ce contine ambalajul
4. Este adaptat competitiei – este diferit fata de competitie
5. Este adaptat targetului individual – cumparatorul poate intelege cui ii este adresat dintr-o privire.

Mai mult decat atat, design-ul trebuie adaptat si modalitatii de distributie: daca producatorul foloseste cel mai ieftin canal de distributie, produsele sunt urcate pe paleti fara folie de protectie si nu sunt tratate cu grija, un ambalaj deschis la culoare nu este o optiune pentru acest produs.

Avantajele unui design bine realizat:
1. Costuri reduse de productie – un design bine realizat va inregistra mai putine rebuturi pe presa, designer-ul poate avea in vedere necesitatea economisirii tusului de imprimanta sau a materiei prime pe care este imprimat.
2. Crestere in vanzari – in momentul in care produsul nostru este diferit de toti vecinii de raft el va iesi in evidenta. In momentul in care informatia de pe ambalaj este aleasa cu atentie, vom putea genera curiozitatea cumparatorilor ceea ce va creste vanzarile. Daca produsul este de calitate si cumparatorii sunt multumiti de el, cumpararea va deveni un obicei si acestia vor recomanda.
3. Promovare mai eficienta – un ambalaj bine realizat permite o campanie bine realizata. Cum am aratat in ghid-ul FDI o caracteristica a unui design bun este raspandirea – unii oameni vor arata si altora materialul promotional/reclama.
Avantajele unui design de ambalaj reusit se pot traduce foarte usor in profit pentru afacerea ta. Acelasi impact il are si un design facut fara o analiza a aspectelor tratate mai sus, doar ca in sens invers.