Industria telefonica din Romania – o teorie curajoasa

Astazi am decis sa rulam un studiu de caz asupra industriei telefonice din Romania. In absenta unor date strategice de la principalii pioni de pe piata telefonica mobila, ne vom baza studiul de caz pe observatii obiective.

Sa facem un pas in spate, foarte in spate si sa analizam aspectul industriei in urma cu 15 ani:

Connex_logo

Sursa foto: wikipedia.org

Principalii jucatori erau pe atunci Connex si Dialog, doua companii ale Mobil Rom. 4 ani mai tarziu Cosmorom devine:

Sursa foto: wikipedia.org

Se observa tendinta pietei catre tonuri reci: Verdele deschis si combinatia de complementare albastru-oranj. Explicatia pentru aceasta preferinta este noutatea tehnologiei si nevoia de a ilustra evolutia prin culori care ne duc cu gandul la dezvoltare.

Primul pas catre diferentiere a fost facut de Dialog care in 2002 devine Orange (Dialog nu a fost cumparat, preluat sau rebranduit sub subsidiara cu acelasi nume, ci a suferit o campanie de rebranding interna).

Sursa foto: wikipedia.org

Din 2000 pana in 2004 acestia au reusit sa isi dubleze cifra de afaceri (fapt datorat si evolutiei si gradului de raspandire a industriei). In septembrie 2000 Orange (pe atunci Dialog) ajunge la 1.000.000 de utilizatori si in 2006 atinge 7.000.000 in decembrie.

In vara lui 2006, Connex este preluat de:

Sursa foto: wikipedia.org

Studiile au aratat ca inainte de intrarea pe piata a Vodafone 26% dintre romani cunosteau numele dar doar 18% il asociau cu telefonia. In decembrie 95% dintre romani cunosteau compania – fapt care a fost vizibil in depasirea Orange cu aproape 1.000.000 de utilizatori (numarul crescand cu 2.000.000 fata de anul anterior).

Ei bine, in urma cu 2 ani, are loc ultima schimbare. Cosmote este rebranduit sub subsidiara  Deutsche Telekom:

Sursa foto: wikipedia.org

Ultimele cifre vizibile sunt in 2013, cand Cosmote (pe atunci) aveau 6.100.000 clienti, cu 2 milioane mai putin decat Vodafone si 4 milioane mai putin decat Orange.

Ce am promis ca analizam este aspectul. La sfarsitul anului 2014 industria telefonica din Romania arata asa: Oranj, Rosu, Magenta si Digi Mobil:

Sursa foto: wikipedia.org

Care in 2013 aveau 1.100.000 de abonati.

Tendinta este clara: tonurile reci, asociate cu evolutia incep sa dispara de pe piata si sa faca loc tonurilor calde, mai prietenoase. Teoria noastra este ca lupta acum nu se mai da pe beneficii (toti furnizorii avand oferte comparabile) ci devine o lupta pe principii emotionale si pe apropierea de public. Evident ca intotdeauna vor exista traditionalisti – ca in orice domenii – insa un domeniu profund asociat cu evolutia si dezvoltarea este un domeniu in care nevoia de traditie este discutabila. Insa admitem ca poate fi numai o coincidenta :)