Ce este un brand – scurt istoric al marcilor

Brandul este un design, semn, simbol, cuvant sau combinatie de cuvinte unice, folosite pentru a crea o imagine de identificare a unui produs si pentru diferentierea acestuia de competitori. In timp imaginea de brand se asociaza cu un anume nivel de credibilitate, satisfactie si calitate in mintea consumatorilor.

Daca ne uitam in dictionar un brand este definit in sens larg ca o marca inregistrata cu scop comercial sau bunuri realizate de un anumit producator (Oxford American Dictionary, 1980), insa de unde vine conceptul de brand?

Denumirea de “brand” vine din limba antica scandinava, avand sensul de a “arde”, sens cu care a fost transferat si in dialectele Anglo-Saxone. Termenul a fost adoptat pentru comerciantii care isi marcau vitele prin arderea cu fier incins, proces care in timp a devenit o modalitate de a distinge in targuri marfa unui comerciant fata de a altuia. Un comerciant cu o reputatie benefica va fi cautat in targuri pe cand marfa unui comerciant cu reputatie mai putin buna va fi evitata sau inspectata atent.
Iata deci, cum utilitatea brandului ca ghid pentru cumparatori a fost stabilita, ea ramanand valabila pana in ziua de azi.
Brandul nu a fost folosit numai pentru animale, ramasite de vase din lut inscriptionate fiind gasite in regiunea mediteraneana. In privinta vaselor din lut, procesul de inscriptionare era realizat prin aplicarea amprentei lucratorului pe lutul umed, sau prin desenarea unui simbol, de exemplu un peste, o stea sau o cruce. Imperiul Roman a stabilit in sec. I un set de reguli privitor la recunoasterea marcilor (brand), insa acestea nu au oprit contrafacerea bunurilor.
Odata cu caderea Imperiului Roman, brandurile au cunoscut o depreciere in popularitate, ajungand sa fie folosite mai multe la nivel local. In sec. XVII insa, importanta lor redevine recunoscuta. In Franta si Belgia fabricile de portelan si mobilier incep sa foloseasca brandurile din ce in ce mai mult, iar productia de obiecte din aur si argint are acum un set de legi mai bine puse la punct in spate pentru a garanta astfel calitatea catre consumatori.

Folosirea brandurilor incepe sa se extinda in sec XIX-XX, odata cu revolutia industriala. Multe dintre brandurile cunoscute de astazi au fost create in acea perioada: Coca-Cola, Kodak, American Express, Heinz, etc. Un alt efect al raspandiri brandurilor este instalarea de legi privitoare la protectia marcilor si nasterea agentiilor de publicitate,

Dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, odata cu caderea comunismului, aparitia internetului si imbunatatirea transporturilor si a sistemelor de comunicatii brandurile au inceput sa fie folosite la nivel mondial si importanta lor a inceput sa fie recunoscuta de tot mai multe companii.

Astazi, construirea unui brand nu mai ridica problemele din trecut: nici costurile, nici modalitatea de promovare nu mai sunt o problema, companiile avand la dispozitie o multitudine de optiuni. Totusi inca nu am ajuns la formularea unei retete universal valabile, fiecare companie avand obligatia de a-si cladi propriul set de valori si de a-l asorta cu consistenta in forma si continutul comunicarii, transparenta si calitate.