Tu cum te imbraci pentru o negociere? Iti iei o camasa buna, calcata si curata sau salopeta inscriptionata pe care o pastrezi pentru tunsul gazonului? Pe langa motivele evidente care tin de aspect, am adunat in continuare o selectie de motive pentru care un template este o idee proasta pe termen lung.
1. Calitatea perceputa de client
Template-urile arata cam la fel: un banner mare in partea de sus, cateva icon-uri care ilustreaza beneficiile/serviciile/orice text iti incape in 30 de caractere (si peste care utilizatorul da de regula scroll), ceva spatiu alb, ceva Parallax, un formular de contact si un footer.
Desi UX interactions raman un trend si anul acesta in materie de Web design, diferenta dintre un site personalizat si un template este intotdeauna vizibila. Imaginea online este importanta, deoarece pe internet clientii au parte de un contact impersonal cu afacerea ta – daca tu nu le poti arata cine esti si ce faci intr-un mod unic, de ce ar crede ca esti diferit? Acest fapt se intampla si deoarece creatorii template-ului nu il pot adapta unei intregi palete de nevoi, iar asta ne duce la…
2. (in)Adaptarea continutului
V-ati intrebat vreodata de ce in Web Design se pleaca de la continut spre design? Se intampla deoarece continutul scris dicteaza structura si forma, iar diferente de continut (un rand de text in plus sau in minus) pot afecta drastic echilibrul unei pagini. De aceea se pune problema adaptarii continutului in design-ul template. In loc sa pleci de la ceea ce ai vrea sa ii comunici clientului, ajungi sa creezi si adaptezi continutul la cat de multe caractere au loc intr-o sectiune sau alta. Si de aici intervin probleme cu…
3. Avantajul competitiv
Dupa cum am mai spus – un template este vizibil, iar acest fapt afecteaza calitatea perceputa si pretul pe care clientul este dispus sa il plateasca pentru serviciul sau produsul tau. Daca in domeniul de activitate sunt alte companii care au o imagine online personalizata poti fi sigur ca nu vei avea avantaj la primul contact. De ce? Pentru ca Pagina Web este alternativa ambalajului din raft cand vine vorba de alegerea clientilor. Iar daca tot vorbim de Marketing…
4. Campaniile Online vor avea de suferit
Campaniile online, de orice forma ar fi ele au cateva componente comune. Cea asupra careia ne vom opri este Landing Page-ul, pentru a carui optimizare expertii din domeniu petrec ore/zile in sir si realizeaza multiple teste. De ce? Pentru ca mai departe de reclama, aspectul paginii si arhitectura informatiei de pe ea conving clientul sa achizitioneze sau sa… mai caute. Acest fapt are si repercursiuni financiare: ajungi sa platesti mult mai mult pentru acelasi rezultat (o comanda de exemplu) decat ai fi platit daca aveai pagina corect optimizata. Nici un template de pe piata nu poate fi gata optimizat pentru nevoile tale, pentru ca inca o data – este nevoie de un buget de test si supraveghere continua pentru a vedea cea mai buna solutie pentru tine. In plus…
5. SEO poate avea de suferit
Template-urile sunt create pentru a se adapta aproximativ unei mari game de nevoi si afaceri. De aceea, un template va avea multe functii pe care tu nu le vei folosi niciodata. Aceste functii ocupa spatiu in pagina, chiar daca nu sunt vizibile facand pagina mai greu de indexat de catre crawlere.
In plus, cei de la Yoast au ilustrat o situatie care este frecvent intalnita in randul template-urilor gratuite sau ieftine „SEO Friendly”:
Turns out that the theme he was using had a faulty rel=canonical link in its header, pointing to the site’s homepage instead of the proper URL for a page or post. He was also using my SEO plugin, which added the correct canonical link, but because of how the theme was built, the canonical from my plugin was below the one in the theme and thus Google picked up the wrong canonical. That caused Google to literally remove a lot of the blogs pages from the index.
(Joost de Valk – Yoast CEO)
O penalizare Google nu este o simpla dojana prieteneasca, ci poate avea repercursiuni pe termen lung asupra domeniului, generand astfel costuri mai mari din partea ta.
6. Poti avea parte de afilieri nedorite
Asa cum iti este tie accesibil, un template poate fi descarcat de milioane de oameni pentru afacerile sau proiectele lor. Sunt template-uri care au peste 100.000 de instalari active, peste 100.000 de site-uri care arata la fel, dar au domenii diferite de activitate. Asta inseamna ca daca in Romania exista 20 de site-uri care au aceasta tema instalata, toate cele 20 de site-uri au un punct de plecare comun. Daca din cele 20, 10 au fost modificate, raman 10 care arata foarte similar.
Problema aici este ca un utilizator poate confunda doua companii sau poate crede ca una este subsidiara celeilalte. Daca utilizatorul a avut o experienta negativa cu una dintre companii, cu siguranta va fi reticent in a apela la cealalta, iar daca are alternativa (intotdeauna exista alternativa) va fi inclinat spre ea.
Sau, daca acelasi template este folosit pentru un site care sustine testarile pe animale – compania ta poate fi asociata cu respectivul obiectiv, deoarece mintea umana foloseste deseori „scurtaturi” pentru a face fata cantitatii de informatie. Si exemplele pot continua.
Nu ai control asupra unei teme pe care ai descarcat-o de pe internet si este accesibila oricui, de aceea ar trebui sa te gandesti bine inainte sa iti risti prezenta online.
Nota: Sunt si situatii in care este acceptabil sa folosesti un template (evident modificat) – pe termen scurt, inainte de gasirea unei solutii optime sau pentru o sectiune adiacenta site-ului pe care nu astepti neaparat foarte mult trafic, sau in situatia in care gasesti template-ul pe care nu il mai foloseste nimeni altcineva si este deja perfect adaptat nevoilor tale.