Importanta Brand-ului in afacerea ta

Brandul tau este marca ta, a calitatii produselor si serviciilor tale, a preturilor pe care le practici si a modului in care iti tratezi clientii. Un brand cunoscut nu are nevoie de introduceri si de aceea are alta pozitie in negocieri si licitatii. Pentru ca si noi, in peste 75% dintre situatii alegem ceea ce cunoastem.

O companie cu un nume deja stabilit pe piata va avea o mai mare libertate de miscare: deciziile strategice vor fi luate in conformitate cu obiectivele si imaginea stabilita, facand procesul decizional mult mai simplu si mai rapid. Si acelasi lucru se aplica si pentru clienti: clientii vor fi de 3 ori mai tentati sa aleaga produsul pe care il cunosc, decat un produs necunoscut – chiar daca produsul cunoscut este mai scump.

Efectul de expunere (din engleza – mere-exposure effect sau principiul familiaritatii – psihologie sociala) este un fenomen psihologic care se refera la faptul ca oamenii tind sa dezvolte o preferinta pentru anumite lucruri numai pentru ca le sunt familiare. Efectul a fost demonstrat pe cuvinte, forme, sunete, fete etc.

Faptul a fost demonstrat prin studierea creierului: odata supus la stimuli cunoscuti au loc reactii in lobul parietal si cel occipital. Daca este pus in fata situatiilor noi, regiuni din amgidala se aprind – comune cu cele la reactia de suspiciune. Aratand astfel si de ce suntem dispusi sa platim pana la 30% mai mult pe un brand cunoscut, decat pe un produs similar cu denumire generica.

Importanta brand-ului se poate traduce in 10 motive esentiale:

1. Un brand puternic genereaza recunoastere – si dupa cum am mai zis, recunoasterea genereaza vanzari. Pretul produselor tale poate fi mai mare decat al competitiei pentru ca piata te cunoaste.

2. Brandul te diferentiaza de competitie – cum ar fi ca toti prospectii tai sa aiba deja raspunsul la intrebarea „De ce as cumpara produsul/serviciul oferit de tine?” inca de dinainte sa va intalniti?

3. Brandul comunica esenta afacerii tale – totul, de la elementele grafice pana la customer support spun ceva despre tine in mintea clientilor si le spun exact la ce sa se astepte.

4. O parte din motivatia angajatilor tine de brand – Motivatia si mandria angajatilor sunt esentiale pentru ca un proces sa mearga fara probleme. Absenta lor ridica insa probleme de ordin financiar si nu numai.

5. Un brand puternic genereaza recomandari puternice – pentru ca oamenii se definesc prin alegerile lor si ceea ce poarta, mananca, conduc etc. sunt alegeri.

6. Un brand iti da claritate si lejeritate – stiind de la inceput care este directia de urmat, care iti sunt obiectivele si criteriile de diferentiere, vei putea face alegeri informate pentru dezvoltare si comunicare.

7. Brandul tau iti creaza o legatura emotionala cu clientii – pentru ca, dupa cum s-a mai discutat, actul de cumparare este un act emotional care vine cu mult implicatii pe acest nivel, a avea o legatura cu clientii ii va face pe ei sa se simta bine in legatura cu alegerea facuta si va elimina sau reduce sentimentul de vinovatie asociat cu achizitia.

8. Un Brand iti faciliteaza intrarea pe alte piete – prezentarea unui produs cunoscut aici, pe o piata noua va avea cu totul alt impact decat prezentarea unui oarecare produs oriunde. O piata noua inseamna clienti noi, recomandari noi, alte grile de pret…

9. Brand-ul te protejeaza in momente de criza – in timp ce restul companiilor no-name care activeaza pe acelasi segment ca si tine se chinuie sa o scoata la capat in momente de impas financiar, brandul tau te va ajuta sa treci gratios peste aceste momente.

10. Un brand puternic genereaza valoare – motiv pe care il vom ilustra pragmatic:
Interbrand tin un top anual al marcilor, realizat pe considerente financiare: valoarea brandului la finalul anul respectiv.

Pentru 2015 cifrele au aratat cam asa:

brand

Locul 1 este Apple cu 170.276.000.000,00$, iar ambitia lor este sa devina primul brand in valoare de 300.000.000.000,00$.

Ok, si ce inseamna aceste sume?

Valoarea unui brand reprezinta suma castigata de o companie pentru un produs recunoscut in comparatie cu echivalentul generic al respectivului produs. Inseamna deci, ca indiferent ca Apple au sau nu cel mai bun produs de pe piata, acestia au vandut cu 170…. $ mai mult decat competitia.

Daca aceste motive nu se aplica pentru tine acum, s-ar putea aplica pentru competitorii tai? Pozitionarea este esentiala intr-un mediu competitional activ si dinamic (fapt ce difera in functie de industrie) de aceea Branding-ul este mai relevant pentru anumite companii decat pentru altele. Insa daca ai competitori si nu esti sigur ce te diferentiaza de ei, sansele sunt sa ai nevoie de un Brand pentru a ramane pe piata, pentru ca unii dintre ei deja lucreaza la asta.