Pantone – ce s-a intamplat?

Nu cu multa vreme in urma, Pantone erau o referinta serioasa pentru design, atat design-ul vestimentar cat si grafica publicitara fiind puternic influentate de culorile propuse de acestia pentru anul in curs.

In ultimii ani, Pantone au cunoscut o reactie generalizata negativa, atat in presa cat si din partea designerilor. Un singur argument iese in ochi: ultimele culori anuntate de Pantone au fost alegeri slabe.

Pantone culori 2012 Pantone2013 Pantone2014 Pantone2015

Anul acestia cei de la Pantone si-au schimbat strategia si au ales 2 culori. Argumentul enuntat de presa pentru aceasta decizie este ca rozul este o culoare controversata si albastrul deschis vine sa contracareze.

Pantone2016Sursa foto: pantone.com

Desi ultimele au fost intampinate cu o mare reticenta din partea pietei, singurul argument real pe care l-am intalnit a fost legat de culoarea anului trecut (Rosu Marsala) si anume ca este greu de folosit. In print culoarea este suficient saturata, insa in RGB pare fada. Mai mult decat atat, folosirea acestei culori pe fonduri inchise (negru. gri, maro) este nefasta, ea parand si mai palida si mai putin saturata – acest fapt facand-o o alegere foarte nefericita pentru un logo.

Insa de ce au devenit asa de nepopulari?

In parte cred ca este rezultatul diferentelor culturale – in anumite culturi, diferenta dintre autoritate si executiv este diminuata pana ajunge aproape la acelasi rang, in concluzie oamenii tind sa nu accepte sa li se spuna ceea ce au de facut.

Acest argument explica faptul ca de exemplu in India, Pantone nu si-au pierdut inca popularitatea.

Pe de alta parte, natura critica a oamenilor, exacerbata de prezenta online au permis dezvoltarea acestui fenomen. O data cu lansarea, critica publicului este foarte aspra, insa la cateva luni dupa anuntarea culorilor, publicul se cerne.

In perioada sfarsitului de an, pagina de facebook a Pantone este transformata intr-un mare forum unde adulti in toata regula ataca si apara alegerea producatorului.

In plus, acesta este rezultatul natural al lipsei de argumente aduse pentru alegerile facute. Si nu e ca si cum nu ar avea: la Pantone Color Institute, in partea de previziuni, desi informatiile date catre public sunt sumare – se vede ca exista totusi un proces de gandire in spatele alegerilor.

Si nu in ultimul rand, este greu sa multumesti pe toata lumea. De aceea, critica nu ar trebui sa se rezume la preferintele personale ale emitentului, ci la cat de folosibila este culoarea. Si de fapt este.

Pantone Color of the Year este nimic mai mult decat o provocare pentru designeri si un exercitiu creativ. Asa ca sugestia noastra este, enjoy!