Colaborarea globala – Provocari si cum le abordam

Colaborarea la nivel global ne deschide noi oportunitati si mai mult decat atat, ne permite o mai mare flexibilitate. Putem gasi furnizori sau angajati mai adecvati, putem scadea astfel costurile de productie, ne putem deschide perspectivele pentru o piata noua prin parteneriate si – evident – clienti, dar prezinta un grad marit de dificultate si are propriile provocari. Diferente culturale in afaceri exista si aproape intotdeauna acestea pun niste bariere greu de depasit.

Sunt patru niveluri de baza pe care putem colabora cu alte tari: angajati, furnizori, clienti sau parteneri. Sunt tot atatea zeci, sute de exemple de incercari de globalizare care au mers prost (vezi Rolls Royce Silver Mist, sloganele Schweppes, Pepsi, KFC, Volkswagen, Parker, Ford, Coca-Cola traduse in diferite limbi, Denumirea Coca-Cola in Chineza s.a.m.d).

In cele ce urmeaza vom lista provocarile pe care le prezinta colaborarea globala si o metoda acceptata de construire a inteligentei culturale, care va poate ajuta sa stabiliti un mod de actiune corect.

Principalele provocari sunt:

  • Neintelegeri culturale
  • Lipsa de incredere (cea mai comuna)
  • Negocieri purtate gresit
  • Bariere lingvistice
  • Lipsa identitatii echipei si a alinierii la standarde

Pentru depasirea acestor provocari, ne vom intoarce la literatura de specialitate si vom prezenta perspectiva antropologului si sociologului olandez Geert Hofstede asupra diferentelor culturale.

Geert Hofstede a stabilit o clasificare culturala de interes colaborativ bazandu-se pe 5 parametri definitorii ai culturilor:

  1. Culturi individuale/colective – Determina daca membri sunt axati pe beneficiul individual sau armonia grupului
  2. Diferente ierarhice mari/mici – In functie de acest parametru membri cunosc o diferenta mica pe nivel ierarhic intre ei si superiori (si nu vor accepta sa li se spuna ce sa faca intr-un mod direct), sau mai mare (caz in care necesita o directie stricta)
  3. Rezistenta la schimbare mare/mica – in functie de care oameni vor ezita, sau respectiv vor fi curiosi si vor accepta schimbarea
  4. Culturi masculine/feminine – O cultura masculina va accentua realizarile si succesul material, in timp ce o cultura feminina va pune accentul pe mentinerea relatiilor, unitatea grupului si vor necesita o calitate marita a vietii
  5. Orientarea pe termen lung/scurt – O cultura orientata pe rezultate pe termen lung va valora faptele si atitudinile care afecteaza viitorul (sunt culturi in care o prezentare foarte bine facuta poate fi respinsa deoarece reprezinta o cheltuiala excesiva) in timp ce o cultura orientata pe termen scurt pune accentul pe actiuni care sunt afectate de trecut si prezent (au valori precum reputatie, traditie si aderarea la standardele sociale).

Avand aceasta clasificare in vedere, putem nota o cultura in functie de apropierea de un parametru sau altul si ne putem ajusta atitudinea in functie de rezultate. Prin observatie si analiza a culturii (urmarind un post TV sau citind autorii din respectiva tara) putem ajunge la o clasificare exacta.