Probleme in Team Management – care sunt cele mai frecvente si cum le identifici

Astazi vom vorbi despre problemele care pot aparea in echipa ta, mai exact vom trata cele mai frecvente probleme de personal. Fie ca esti un manager de proiect sau administratorul unei companii, problemele cu angajatii apar inevitabil pe parcursul activitatii. Unele dintre ele sunt rezultatul direct al actiunii managementului, in timp ce altele sunt tendinta naturala a oamenilor.

Prima problema, fiind si una dintre cele mai frecvent intalnite este:

1.Absenta identitatii de echipa – membrii nu mai identifica importanta obiectivelor, nu se identifica pe sine cu politica companiei si nu se simt mandri. Problemele care apar la nivel operational sunt:

a. Membrii nu se simt responsabili in fata colegilor
b. Acestia nu sunt dedicati si nu depun eforturi
c. In unele cazuri poate fi vorba de un conflict intre obiectivele personale si cele ale echipei
d. Membrii nu colaboreaza, nu impart informatie si nu pot lua decizii

Cel mai frecvent, aceasta problema apare din cauza unor greseli de management (angajatilor nu li se multumeste pentru efortul depus, nu li se reaminteste importanta a ceea ce fac etc.), personalului ales (care poate fi incompatibil, sau de factura diferita) sau absentei unui pedigree sau a unei filozofii organizationale.

2. Dificultatea de a lua decizii – Fapt care stim ca duce la pierderea de timp si implicit de bani, la segmentarea echipei si la repetate sedinte neproductive. Problema se traduce din partea personalului in:

a. Angajatii adera in mod rigid la pozitiile lor in timpul sedintei
b. Argumentele se repeta la infinit fara a se aduce vreo informatie noua

Daca problema apare intr-o situatie de criza, putem sugera schimbarea modalitatii de a lua decizii – insa cu informarea si eventual votul personalului, explicand clar care sunt motivele pentru schimbare si cat timp va dura aceasta.

Expertii recomanda schimbarea frecventa a modelului decizional – tocmai pentru a diminua frecventa discutiilor neproductive si a obtine un mediu echilibrat in cadrul organizatiei.

3. Slaba comunicare – comunicarea poate fi deficitara intre membri echipei, dar si intre membri si management, ceea ce sugereaza un conflict mai profund.

Manifestarile sunt:

a. Membrii se intrerup reciproc si vorbesc unii peste altii
b. Membrii nu spun nimic o perioada indelungata
c. Se face aluzie la probleme, insa acestea nu sunt clarificate
d. Se ajunge la un fals consens.

O metoda de a rezolva sau preveni aceste conflicte sunt sesiunile lunare private (doar managerul si un angajat) de discutii. Chiar daca se ajunge la un consens, este de datoria noastra sa il punem sub semnul intrebarii si sa gasim cea mai buna solutie de a gestiona situatia daca acesta este fals.

4. Incapacitatea de a rezolva conflictele – conflictul intre personal este unul dintre cele mai mari cosmaruri ale unui manager: tensiunile cresc in companie, oamenii nu mai sunt capabili de a colabora si de regula situatia se incheie cu unul dintre (sau mai multi) angajati parasind compania. Problema poate fi identificata din:

a. Atacturi personale
b. Certuri si discutii contradictorii frecvente
c. Lipsa suportului intre membri
d. Gesturi agresive

Chiar daca am impus o conduita la locul de munca, nu inseamna ca angajatii o vor respecta neconditionat. Au fost situatii in care angajati au ajuns la violenta fizica si acestea sunt situatii de criza pentru angajator. In cazul unor astfel de situatii noi va sfatuim ( si insistam!) sa consultati departamentul legal pentru o gestiune corecta.

5. Lipsa de participare – inseamna si o lipsa de interes si o productivitate defectuoasa. Este una dintre tendintele naturale ale oamenilor care nu sunt angajati pe postul lor de vis (si daca am putea gasi numai angajati pasionati, lumea ar fi un loc mai bun – dar realitatea e mai cruda de atat) si nu este un motiv de a ne blama angajatii. Este momentul in care va trebui sa ii intervievam, sa ne dam seama cum ii putem motiva si daca nu putem sa ii lasam sa mearga mai departe. Simptomele sunt:

a. Incapacitatea de a finaliza discutii
b. Rata mare de absenteism la sedinte
c. Energie scazuta

6. Lipsa de creativitate – care la randul ei tradeaza alte probleme latente: membrilor fie nu li s-a permis exprimarea propriilor idei, fie nu le-a fost stimulata creativitatea de-a lungul timpului. Se manifesta asa:

a. Membrii nu au idei, intrebari sau curiozitati
b. Membrii sunt incapabili de a transforma neasteptatul intr-o oportunitate

De multe ori solutia pentru aceasta problema, zace in a exemplifica variante si a arata membrilor exact ce se cere de la ei.

Intr-un final, cea mai tratata problema din literatura de specialitate si cea mai temuta: Groupthink-ul. Mentalitatea de grup care tinde sa plafoneze procesul si sa limiteze evolutia companiei. Si poate ca daca am ajuns la un nivel suficient nu vedem neaparat o problema, insa printre piedicile pe care ni le pune acest fenomen se numara:

  • Incapacitatea de a gandi lateral – chiar daca suntem convinsi ca alegerea noastra este buna, uneori ajuta sa vedem si alte perspective pentru ca:
  • Groupthink inseamna si incapacitatea de a recunoaste riscurile – si stim deja ca este esential sa punem toti factorii in balanta pentru a lua o decizie
  • Inacceptarea noilor membri – ceea ce duce la crize de identitate a echipei si flux de personal

Groupthink poate fi recunoscut prin:

a. Membrii nu prezinta idei alternative
b. Membrii nu dau dovada de gandire critica si nu au loc dezbateri
c. Toata lumea e de acord cu toata lumea

Problemele descrise mai sus nu vin aproape niciodata separat, ci intr-un amalgam greu de identficat.

Toate acestea, mai putin Groupthink-ul si dificultatea de a lua decizii sunt semne de alarma privind retentia de personal. Fluxurile neobisnuit de mari de personal dintr-o companie duc la pierderi: pierderi de informatie, pierderi financiare (costurile angajarii unui nou membru) dar si pierderi legate de identitatea echipei – ducand la si mai multe persoane pe picior de plecare. Mai multe informatii despre retentia de personal gasiti aici: Retentia de personal – ce trebuie sa stii